QUÈ IMPLICA LA LLEI WERT?
NOTÍCIA DEL DIARI "ARA"
ENSENYAMENT
ES BLINDA DE LA LLEI WERT A SECUNDÀRIA
Tal com va fer amb primària,
el departament d’Ensenyament ja ha començat a blindar-se davant
l’entrada a les aules de la llei orgànica per a la millora de la
qualitat educativa (Lomce) a secundària i batxillerat, prevista a partir
del curs 2015-2016. Després que es publiqués
al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) el polèmic
decret del currículum d’ESO i batxillerat del ministeri d’Educació (el
que es coneix com la llei Wert), la conselleria Irene Rigau ja va
anunciar la seva primera mesura per esquivar-lo.
El Govern
impulsarà una doble titulació d’ESO que permetrà als alumnes examinar-se
tant de la revàlida necessària per accedir al batxillerat com de la
formació professional (FP). Segons el calendari d’aplicació de la Lomce
el primer curs en què es realitzaran aquestes proves, que es prepararan
des de Madrid, serà el 2016-2017. Tot i així la llei Wert es començarà a
impartir a secundària a partir del curs que ve a primer i tercer d’ESO i
a primer de batxillerat.
La mesura evitarà que
l’estudiant hagi d’escollir de manera “prematura” al final del tercer
curs d’ESO si vol estudiar batxillerat o FP i, alhora, frenarà una
segregació dins de l’escola entre les dues línies formatives. “No volem
jerarquitzacions”, va deixar clar ahir a l’ARA la directora general
d’Educació Secundària i Batxillerat del departament d’Ensenyament,
Teresa Pijoan.
El decret del currículum de
la llei Wert, aprovat de manera inesperada per Sant Esteve, preveu
separar els alumnes a l’inici de quart d’ESO en funció de si trien FP o
batxillerat. Aprofitant, però, una escletxa de “caràcter excepcional”
prevista en el mateix currículum de secundària de la Lomce, el Govern
impulsarà que els estudiants puguin examinar-se de les dues revàlides i
segueixin junts fins que acabin tota la secundària obligatòria. A la
pràctica vol dir que els alumnes hauran de cursar dues assignatures més.
Darrere d’aquesta separació prematura de l’alumnat, Ensenyament hi veu
una estratègia per reduir la qualitat de l’actual FP. “No ho permetrem”,
va assegurar Pijoan. Actualment un 86,4% de l’alumnat català aprova
l’ESO i l’objectiu del Govern, seguint les directrius de la Unió
Europea, és assolir el 90% l’any 2020.
Objectiu:
endarrerir el calendari
La conselleria assistirà a la
pròxima reunió de la conferència sectorial d’educació que es farà el 14
de gener a Madrid i on es preveu que el ministeri d’Educació presenti a
les comunitat autònomes el polèmic decret. De moment les autonomies que
no estan governades pel PP, excepte el País Basc -Catalunya, Astúries,
Andalusia i les Canàries-, ja van fer un front comú la setmana passada
per denunciar que no hi ha temps per aplicar el nou currículum i van
reclamar que s’endarrereixi un curs. Si ho aconsegueixen, tal com va
passar amb una part del de primària, la llei no entraria a secundària,
ja que si el PP perd la majoria absoluta es derogarà.
Els
pedagogs titllen la Lomce d’“involució”
El Col·legi de Pedagogs de
Catalunya va qualificar ahir d’“involució” el currículum de secundària
de la llei Wert. El col·lectiu denuncia que s’ha fet “sense un estudi
exhaustiu i contrastat” i que “deixa poc marge a les administracions
educatives en l’organització curricular pròpia”. Alhora reclamen que cal
aturar la “dinàmica” de canvis “arbitraris” que es generen curs rere
curs en els currículums de les diferents etapes educatives. Els pedagogs
també critiquen que assignatures com religió o valors ètics siguin
obligatòries.
font: ELISABET
ESCRICHE – Diari ARA