Quina joguina escollir?
Degudament seleccionada i utilitzada, la joguina és un element de primer ordre en l’educació i es converteix en una gran aliada en la tasca educativa. Permet que l’infant es desenvolupi en totes les àrees de la seva vida, a nivell motriu, cognitiu, social i emocional. El joc fa que els infants siguin conscients de la seva actitud en cada moment i de les seves emocions (si estan preocupats, cansats, contents...) També els ajuda a ser flexibles, a saber escoltar, a respectar els ritmes de cadascú, a compartir, a observar... Una joguina ha de permetre gaudir, descobrir, inventar, raonar, tocar... Ha de ser atractiva per a l’infant que la utilitzarà.
Cal limitar el nombre de jocs i de joguines per evitar conductes capricioses i ensenyar l’infant a gaudir amb el que té. Per jugar no calen moltes joguines, l’excés és inversament proporcional a les ganes de jugar. Qualsevol objecte pot esdevenir una joguina en les mans d’un infant. Cal estimular la seva imaginació possibilitant que ells mateixos creïn les seves joguines: caixes que es converteixen en cotxets o llitets per a les nines, agulles d’estendre convertides en personatges...
No hem de pensar que les úniques o millors joguines que necessita un infant són aquelles que li podem comprar. No hem de creure que a cada sexe li corresponen unes joguines que li són pròpies o fins i tots exclusives: les nines per a les nenes i els cotxets per als nens. Sovint som les persones adultes qui convertim una joguina en sexista. No oblidem que les divisions de gènere corresponen a hàbits culturals adquirits.
En aquest recull trobareu un llistat de joguines recomanades. Aquest ha estat pensat tenint en compte trets evolutius característics de cada edat.
De 0 a 6 mesos:
- Joguines sonores de fusta o materials naturals que l’infant pugui manipular, agafar, colpejar.
- Mossegadors i altres materials per explorar amb la boca.
- Mòbils musicals de roba o fusta que es puguin veure i escoltar des del bressol.
- Mantes d’activitats.
- Trapezis amb boles, anelles, ninots, etc. de colors vius i que al tocar-los produeixin sons.
- Pilotes i d’altres objectes que rodin o es desplacin.
- Baldufes grans i tossuts per observar el moviment.
- De 6 mesos a 1 any:
- Matalàs de poc gruix semi-rígid (anomenat màrfega, habitual als gimnasos) per realitzar jocs a terra. Facilita la observació i exploració de les joguines que se li proposen al nen.
- Encaixos senzills de fusta.Joguines que surin per poder jugar amb l’aigua.
- Objectes que rodin, pilotes, cotxes...
- Mòbils que pengin i joguines amb so i moviment.
- Capses de música per observar el moviment dels ninots, escoltar el so.
D’1 a 2 anys:
- Joguines per empènyer i per arrossegar, passejadors i tricicles sense pedals.
- Animals grossos i petits de roba, goma o drap.
- Construccions de peces grosses.
- Encaixos apilables i jocs d’enfilar anelles.
- Objectes per omplir, buidar, enroscar i desenroscar.
- Taps grans, ampolles de sabó buides, embuts... per jugar amb aigua.
- Contes de coberta rígida
- Elements musicals senzills: picarols, timbalets...
- Música enregistrada per escoltar.
- Reproduccions d’elements de la vida quotidiana per iniciar el joc d’imitació: telèfons, cistellet amb fireta...
- Nines de drap o de goma flexibles, no gaire grosses i amb accessoris senzills (biberó, roba, pinta, mirall...)
- Vehicles amb personatges per poder-los posar i treure.
- Petites titelles, ninots de corda.
- Elements per amagar-s’hi a dins.
- Utensilis per jugar amb la sorra i l’aigua.
De 2 a 3 anys:
- Passejadors i tricicles.
- Pilotes grosses i petites per poder xutar i llençar.
- Construccions de peces grosses i mitjanes, jocs d’imans de peces grans.
- Altres elements per al joc de construcció: fustes de diferents mides, animals de goma o fusta, ninots, carreteres, vies i trens petits.
- Vehicles amb personatges per poder posar i treure.
- Elements de joc simbòlic: nines amb vestits, cotxets, llitets, fireta, telèfon, camions, cotxes, elements per fer circuits, disfresses senzilles, animals de goma o fusta.
- Contes amb il·lustracions diverses.
- Titelles.
- Utensilis per jugar amb la sorra i l’aigua.
- Material per començar a pintar: pissarra, pintura de dits, pinzells gruixuts.
- Instruments musicals senzills.
- Música enregistrada per escoltar.
- Joguines mecàniques amb so i moviment que l’infant pugui accionar.
- Casa per ficar-s’hi dins, tub de gateig.
- Jocs multimèdia senzills(*)
De 3 a 4 anys:
- Cotxes amb pedals, patins i bicicletes amb quatre rodes.
- Bitlles, pilotes.
- Material per pintar: llapis de colors, ceres.
- Construccions de peces petites.
- Utensilis per jugar amb la sorra i l’aigua.
- Boles per enfilar.
- Plastilines i pastes per modelar.
- Contes per explicar històries senzilles.
- Jocs per pintar i dibuixar.
- Elements de joc simbòlic (cotxes, nines amb complements, llitets, fireta, maletí de metges, camions, disfresses senzilles, etc.)
- Jocs multimèdia senzills(*)
De 5 a 6 anys:
- Bicicletes i patinets.
- Jocs d’anelles, bitlles, bales.
- Baldufes.
- Boletes petites d’enfilar.
- Construccions de peces petites d’encaixar i cargolar.
- Plastilines i pastes per modelar.
- Disfresses.
- Contes per explicar històries.
- Jocs per pintar i dibuixar.
- Titelles.
- Tendes o caseta de roba per jugar-hi dins.
- Elements de joc simbòlic (cotxets, llitets, nines amb complements, fireta, camions, joc de perruqueria, maletí de metge, etc.).
- Jocs de taula: dames, oca, dòmino de números, joc de memòria, de cartes, lotos, jocs d’associació, de deducció, connectors de preguntes i respostes...
- Jocs multimèdia senzills(*)
* Web recomanades per als jocs multimèdia:
Article basat en la informació extreta de:
Revista GUIX d’Infantil n. 4 (Imma Marín i Sílvia Penón – Especialistes en joc i educació)
Document facilitat per la Maite Martínez, cap de projecte d’infància i família de Marina.