diumenge, 30 de novembre del 2014

INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES, ENQUESTA SOBRE LES CAPACITATS DELS FILLS/ES I APORTACIÓ D'UNA MARE.




INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES



Ja fa més de 25 anys que l’investigador i professor de la Univesitat de Harvard Dr. Howard Gardner va publicar el seu primer llibre sobre les Intel·ligències Múltiples: Estructures de la Ment. Des d’aleshores la psicologia de la intel·ligència ha anat canviant progressivament però sòlidament i les bases d’aquesta teoria s’han anat introduint en el camp de l’educació responent a les demandes emergents al voltant del concepte de diversitat.


La intel·ligència ha passat de ser única i estàtica a múltiple i dinàmica. La primera d’aquestes característiques posa en evidència que existeixen múltiples formes d’ensenyar i aprendre i la segona ressalta que les intel·ligències són canviants al llarg de tota la vida dels subjectes en funció de les demandes i les pressions de l’entorn.



Imatge: pabeaufait



En paraules de Gardner: Una intel·ligència és un potencial biopsicològic per processar informació que es pugui activar en un marc cultural per resoldre problemes o crear productes que tenen valor per una cultura.

El pare de les intel·ligències múltiples és crític amb les mesures clàssiques de QI i amb les pràctiques pedagògiques tradicionals.


Sota la perspectiva d’aquesta teoria les pràctiques pedagògiques han de servir per acompanyar als alumnes en el desenvolupament de les competències diverses. L’escola ha de donar un tomb important per saber potenciar els punts forts de cada un dels alumnes i no només d’aquells que destaquen en les matèries clàssiques (lògica-matemàtica, llengua i gestió de memòria). Complementàriament, la detecció i desenvolupament d’aquestes fortaleses i l’establiment de ponts entre totes les intel·ligències ha de servir-nos també per aconseguir un rendiment acceptable en els punts febles dels nostres estudiants.


Gardner descriu almenys 8 intel·ligències. Totes elles es troben representades en cada un dels individus encara que en diferents nivells o graus.





Intel·ligència lògica matemàtica
 



Capacitat per analitzar problemes d’una manera lògica, de solucionar problemes matemàtics i de realitzar investigacions d’una manera científica (Matemàtics, científics...)
Es distingeix per elevades habilitats en la resolució de problemes lògics i en les matemàtiques. Qui la posseeix fa les preguntes del "per què" i el "com", raona sobre les coses, vol saber "què passarà després d'allò" i pensa de forma seqüencial.

Pistes per potenciar-ne l’ expressió: experimentar, preguntar, resoldre trencaclosques lògics, calcular, classificar objectes, resoldre misteris, visitar museus, treballar amb materials de ciències...

Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Albert Einstein.



Intel·ligència espaial





Capacitat per reconèixer i manipular pautes i espais grans i espais més reduïts (arquitectes, pilots, cirurgians...)
Es distingeix per: el gust pel disseny, el dibuix i les imatges. Pensen en imatges, en espais i en superfícies.
Pistes per potenciar-ne la expressió: la pràctica de les activitats d'expressió artística, crear gràfics per organitzar idees, mapes mentals, trencaclosques, treballar amb material gràfics, vídeos, pel·lícules.

Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Antoni Gaudí.



Intel·ligència corporal-cinestèsica






Capacitat per utilitzar parts del propi cos, o la seva totalitat, per resoldre problemes o crear productes. (ballarins, actors, esportistes, artesans...)
Es distingeix per: El desig de moure's, la tendència a estar sempre en moviment. Interactuen amb l’entorn mitjançant sensacions somàtiques. Els agrada construir tocar, gesticular.
Pistes per potenciar-ne l’expressió: jocs de rol, teatre, coses per construir, esports i jocs físics, experiències tàctils, experiències d’aprenentatge directes.
Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Josep Guardiola.



Intel·ligència lingüística






Capacitat per aprendre idiomes i utilitzar el llenguatge per aconseguir determinats objectius (advocats, oradors, escriptors, poetes...)
Es distingeix per: el plaer en el llenguatge i la parla. Els agrada llegir, escriure, jugar amb les paraules, explicar històries i que els expliquin històries.
Pistes per potenciar-ne l’expressió: la lectura, els elements per escriure, els debats, els diàlegs, les discussions, els contes.
Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Miquel Martí Pol, Josep Pla.


Intel·ligència musical






Capacitat per interpretar, composar i aprendre pautes musicals (músics).
Es distingeix per: el plaer per la música, els sons i els ritmes. Els agrada seguir els ritmes amb els peus o les mans o entonar melodies.
Pistes per potenciar-ne l’expressió: assistir a concerts, introduir música de fons durant la pràctica d'altres activitats, cantar, fer música, escriure cançons, tocar instruments musicals.
Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Pau Casals, Lluís Llach, Serrat.



Intel·ligència naturalista






Capacitat per distingir, classificar i utilitzar elements (objectes, animals, vegetals i minerals) del medi ambient, urbà o rural.
Es distingeix per: relacionar-se i gaudir del medi natural.
Pistes per potenciar-ne l’expressió: la jardineria, l’observació i l’anàlisi de la fauna i la flora, la investigació de fenòmens de la natura.
Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Charles Darwin, Pius Font i Quer.




Intel·ligència interpersonal








Capacitat per comprendre intencions, motivacions i desitjos aliens i, en conseqüència, la capacitat per treballar eficaçment amb altres persones (venedors, mestres, líders religiosos i polítics, actors...)
Es distingeix per: grans habilitats interpersonals. Els agrada parlar, intercanviar idees i influir en les persones. Solen ser líders del grup. Es comuniquen bé i resolen adequadament els conflictes. Són bons oients i capaços de negociar, organitzar, mediar i ser convincents.
Pistes per potenciar-ne la expressió: debats, treball cooperatiu, reunions socials, aprenentatge tipus mestre-aprenent.
Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria la Mare Teresa de Calcuta.



Intel·ligència intrapersonal






Capacitat per comprendre’s a un mateix, de tenir un model útil i eficaç d’un mateix, que contingui els propis desitjos, pors i capacitats, i de utilitzar aquesta informació amb eficàcia i en la regulació de la pròpia vida.
Es distingeix per: el desig d’estar sols. Comprenen bé les seves fortaleses i debilitats i saben fixar-se fites i objectius realistes.
Pistes per potenciar-ne l’expressió: escriure un diari, treballar la introspecció, pensar sobre les pròpies habilitats i emocions, elaborar projectes individuals, donar temps per estar sol.
Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Mahatma Gandhi.







VOLEU CONÈIXER MILLOR LES CAPACITATS DELS VOSTRES FILLS I FILLES?


El Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya ens proposa fer una enquesta on podreu veure, entre altres coses, en què destaquen els vostres fills i filles.

FEU CLIC AQUÍ.


APORTACIÓ D'UNA MARE DE 3R I P5


La Lídia ens porta un enllaç molt interessant que, a banda de tractar també el tema de les intel·ligències múltiples, ens parla sobre la diferència entre l'educació a Alemanya i a Espanya.

L'autor Gregory Cajina ens fa un breu resum del seu llibre: "Rompe tu zona de confort".

I fa afirmacions com la següent:


"No es que los niños alemanes sean más listos. Es que aquí los atornillamos a la silla".
Per llegir el document complert, feu clic AQUÍ.



Moltes Gràcies Lídia!



bEN AVIAT PODREU VEURE FOTOGRAFIES DEL "BOSC MÀGIC" (ACTIVITAT QUE ES VA FER EL DIVENDRES 28 DE NOVEMBRE PER A LES FAMÍLIES D'INFANTIL).