INTEL·LIGÈNCIES
MÚLTIPLES
Ja
fa més de 25 anys que l’investigador i professor de la Univesitat
de Harvard Dr. Howard Gardner va publicar el seu primer llibre sobre
les Intel·ligències Múltiples: Estructures de la Ment. Des
d’aleshores la psicologia de la intel·ligència ha anat canviant
progressivament però sòlidament i les bases d’aquesta teoria
s’han anat introduint en el camp de l’educació responent a les
demandes emergents al voltant del concepte de diversitat.
La
intel·ligència ha passat de ser única i estàtica a múltiple i
dinàmica. La primera d’aquestes característiques posa en
evidència que existeixen múltiples formes d’ensenyar i aprendre i
la segona ressalta que les intel·ligències són canviants al llarg
de tota la vida dels subjectes en funció de les demandes i les
pressions de l’entorn.
Imatge: pabeaufait |
En
paraules de Gardner: Una intel·ligència és un potencial
biopsicològic per processar informació que es pugui activar en un
marc cultural per resoldre problemes o crear productes que tenen
valor per una cultura.
El
pare de les intel·ligències múltiples és crític amb les mesures
clàssiques de QI i amb les pràctiques pedagògiques tradicionals.
Sota
la perspectiva d’aquesta teoria les pràctiques pedagògiques han
de servir per acompanyar als alumnes en el desenvolupament de les
competències diverses. L’escola ha de donar un tomb important per
saber potenciar els punts forts de cada un dels alumnes i no només
d’aquells que destaquen en les matèries clàssiques
(lògica-matemàtica, llengua i gestió de memòria).
Complementàriament, la detecció i desenvolupament d’aquestes
fortaleses i l’establiment de ponts entre totes les intel·ligències
ha de servir-nos també per aconseguir un rendiment acceptable en els
punts febles dels nostres estudiants.
Gardner
descriu almenys 8 intel·ligències. Totes elles es troben
representades en cada un dels individus encara que en diferents
nivells o graus.
Intel·ligència
lògica matemàtica
Capacitat
per analitzar problemes d’una manera lògica, de solucionar
problemes matemàtics i de realitzar investigacions d’una manera
científica (Matemàtics, científics...)
Es distingeix per elevades habilitats en la resolució de problemes lògics i en les matemàtiques. Qui la posseeix fa les preguntes del "per què" i el "com", raona sobre les coses, vol saber "què passarà després d'allò" i pensa de forma seqüencial.
Es distingeix per elevades habilitats en la resolució de problemes lògics i en les matemàtiques. Qui la posseeix fa les preguntes del "per què" i el "com", raona sobre les coses, vol saber "què passarà després d'allò" i pensa de forma seqüencial.
Pistes
per potenciar-ne l’ expressió: experimentar, preguntar, resoldre
trencaclosques lògics, calcular, classificar objectes, resoldre
misteris, visitar museus, treballar amb materials de ciències...
Un
personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Albert
Einstein.
Intel·ligència
espaial
Capacitat
per reconèixer i manipular pautes i espais grans i espais més
reduïts (arquitectes, pilots, cirurgians...)
Es
distingeix per: el gust pel disseny, el dibuix i les imatges. Pensen
en imatges, en espais i en superfícies.
Pistes
per potenciar-ne la expressió: la pràctica de les activitats
d'expressió artística, crear gràfics per organitzar idees, mapes
mentals, trencaclosques, treballar amb material gràfics, vídeos,
pel·lícules.
Un
personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Antoni
Gaudí.
Intel·ligència
corporal-cinestèsica
Capacitat
per utilitzar parts del propi cos, o la seva totalitat, per resoldre
problemes o crear productes. (ballarins, actors, esportistes,
artesans...)
Es
distingeix per: El desig de moure's, la tendència a estar sempre en
moviment. Interactuen amb l’entorn mitjançant sensacions
somàtiques. Els agrada construir tocar, gesticular.
Pistes
per potenciar-ne l’expressió: jocs de rol, teatre, coses per
construir, esports i jocs físics, experiències tàctils,
experiències d’aprenentatge directes.
Un
personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Josep
Guardiola.
Intel·ligència
lingüística
Capacitat
per aprendre idiomes i utilitzar el llenguatge per aconseguir
determinats objectius (advocats, oradors, escriptors, poetes...)
Es
distingeix per: el plaer en el llenguatge i la parla. Els agrada
llegir, escriure, jugar amb les paraules, explicar històries i que
els expliquin històries.
Pistes
per potenciar-ne l’expressió: la lectura, els elements per
escriure, els debats, els diàlegs, les discussions, els contes.
Un
personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Miquel
Martí Pol, Josep Pla.
Intel·ligència
musical
Capacitat
per interpretar, composar i aprendre pautes musicals (músics).
Es
distingeix per: el plaer per la música, els sons i els ritmes. Els
agrada seguir els ritmes amb els peus o les mans o entonar melodies.
Pistes
per potenciar-ne l’expressió: assistir a concerts, introduir
música de fons durant la pràctica d'altres activitats, cantar, fer
música, escriure cançons, tocar instruments musicals.
Un
personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Pau
Casals, Lluís Llach, Serrat.
Intel·ligència
naturalista
Capacitat
per distingir, classificar i utilitzar elements (objectes, animals,
vegetals i minerals) del medi ambient, urbà o rural.
Es
distingeix per: relacionar-se i gaudir del medi natural.
Pistes
per potenciar-ne l’expressió: la jardineria, l’observació i
l’anàlisi de la fauna i la flora, la investigació de fenòmens de
la natura.
Un
personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria
Charles Darwin, Pius Font i Quer.
Intel·ligència
interpersonal
Capacitat
per comprendre intencions, motivacions i desitjos aliens i, en
conseqüència, la capacitat per treballar eficaçment amb altres
persones (venedors, mestres, líders religiosos i polítics,
actors...)
Es
distingeix per: grans habilitats interpersonals. Els agrada parlar,
intercanviar idees i influir en les persones. Solen ser líders del
grup. Es comuniquen bé i resolen adequadament els conflictes. Són
bons oients i capaços de negociar, organitzar, mediar i ser
convincents.
Pistes
per potenciar-ne la expressió: debats, treball cooperatiu, reunions
socials, aprenentatge tipus mestre-aprenent.
Un
personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria la
Mare Teresa de Calcuta.
Intel·ligència
intrapersonal
Capacitat
per comprendre’s a un mateix, de tenir un model útil i eficaç
d’un mateix, que contingui els propis desitjos, pors i capacitats,
i de utilitzar aquesta informació amb eficàcia i en la regulació
de la pròpia vida.
Es
distingeix per: el desig d’estar sols. Comprenen bé les seves
fortaleses i debilitats i saben fixar-se fites i objectius realistes.
Pistes
per potenciar-ne l’expressió: escriure un diari, treballar la
introspecció, pensar sobre les pròpies habilitats i emocions,
elaborar projectes individuals, donar temps per estar sol.
Un
personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria
Mahatma Gandhi.
Text extret de http://edu.dades.cat/intmultiples.html
VOLEU
CONÈIXER MILLOR LES CAPACITATS DELS VOSTRES FILLS I FILLES?
El Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya ens proposa fer una enquesta on podreu veure, entre altres coses, en què destaquen els vostres fills i filles.
FEU CLIC AQUÍ.
APORTACIÓ D'UNA MARE DE 3R I P5
La
Lídia ens porta un enllaç molt interessant que, a banda de tractar
també el tema de les intel·ligències múltiples, ens parla sobre
la diferència entre l'educació a Alemanya i a Espanya.
L'autor
Gregory Cajina ens fa un breu resum del seu llibre: "Rompe tu
zona de confort".
I
fa afirmacions com la següent:
"No
es que los niños alemanes sean más listos. Es que aquí los
atornillamos a la silla".
Per
llegir el document complert, feu clic AQUÍ.
Moltes
Gràcies Lídia!
bEN
AVIAT PODREU VEURE FOTOGRAFIES DEL "BOSC MÀGIC" (ACTIVITAT QUE ES VA
FER EL DIVENDRES 28 DE NOVEMBRE PER A LES FAMÍLIES D'INFANTIL).